Wywiad z laureatem konkursu Lokal na start – Patem Stępniem

Poznajcie Pata Stępnia, właściciela Akademii Bajtla – centrum zabawy i edukacji dla dzieci, i laureata konkursu „Lokal na Start”, który opowiedział nam o wyzwaniach w prowadzeniu biznesu edukacyjnego, swojej pasji do klocków i  samym udziale w konkursie organizowanym przez miasto Dąbrowa Górnicza i Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości.

 

 

Dąbrowski Inkubator Przedsiębiorczości (DIP):  Jak to się stało, że wziął Pan udział w konkursie „Lokal na Start”? Skąd dowiedział się Pan o tej inicjatywie?

Pat Stępień (PAT): Program „Lokal na Start” obserwowałem już od kilku lat. Pierwszy raz natknąłem się na niego prawdopodobnie na Facebooku. Zrobiłem wstępne rozeznanie i zacząłem myśleć o rozwinięciu swojej działalności. Wtedy planowałem stworzyć salę szkoleniową wspierającą moją główną działalność – prowadzenie szkoleń. Jednak uznałem, że to jeszcze nie był odpowiedni moment, zwłaszcza że byłem wtedy związany z Katowicami, a nie z Dąbrową.

W ubiegłym roku dojrzał we mnie pomysł na stworzenie przestrzeni z klockami dla dzieci, łączącej zabawę z rozwojem umiejętności. Naturalnie potrzebny był do tego odpowiedni lokal, a jego znalezienie w dobrej lokalizacji to spore wyzwanie. Kiedy zobaczyłem, że rusza kolejna edycja „Lokal na Start” i dowiedziałem się, że jednym z lokali będzie poprzednia siedziba Dąbrowskiego Inkubatora Przedsiębiorczości, wiedziałem, że to miejsce jest idealne.

DIP: Czy napotkał Pan trudności na etapie składania wniosku?

PAT: Na etapie składania wniosku nie miałem większych problemów. Wszystkie techniczne aspekty były dla mnie jasne, a dodatkowo mogłem liczyć na wsparcie organizatorów, Kasi i Mateusza z DIP. W razie pytań zawsze mogłem do nich zadzwonić lub napisać, co bardzo ułatwiło cały proces.

 

DIP: Wspominał Pan, że od dziecka interesował się Pan klockami. Jak to wpłynęło na Pana działalność?

PAT: Moja fascynacja klockami zaczęła się, kiedy w 1997 roku mój tata przyniósł do domu zestaw klocków Lego, który dostał od swojego kierownika. Pamiętam, że bawiłem się nim przez wiele dni, mimo że nie był zbyt duży. Z czasem zacząłem budować kolejne konstrukcje. Na przykład mój dziadek opowiadał mi historie z II wojny światowej i zbudował model samolotu brytyjskich lotników.

W dorosłym życiu, podczas studiów pedagogicznych, po raz pierwszy zetknąłem się z koncepcją pracy z klockami w edukacji – wykorzystaniem zabawy jako aktywnej formy nauki. Szczególnie inspirujące były dla mnie idee Johana Huizingi, który w swojej książce „Homo Ludens” podkreślał, że zabawa odgrywa kluczową rolę w rozwoju człowieka.

DIP: Jakie możliwości daje nauka przez zabawę z wykorzystaniem klocków?

PAT: Zabawa klockami pozwala na symulowanie różnych sytuacji życiowych w bezpiecznych warunkach. Przykładowo dzieci bawiące się w dom mogą wcielać się w role rodziców, sprzedawców czy innych dorosłych, rozwijając przy tym umiejętności społeczne i komunikacyjne.

Zainspirowała mnie historia z Hawajów, gdzie dzieci w spektrum autyzmu zaczęły spontanicznie bawić się klockami leżącymi na korytarzu. Mimo trudności w nawiązywaniu relacji, wspólne układanie klocków stało się dla nich początkiem interakcji społecznych. Na tej bazie powstały autorskie warsztaty Brick Stories, które łączą storytelling z pracą z klockami. Dzieci podążają za narracją, rozwiązują problemy bohaterów, a przy tym rozwijają takie umiejętności jak komunikacja, współpraca, czy zarządzanie zasobami.

 

DIP: Jak trafiają do Pana klienci?

PAT: Najczęściej poprzez reklamy w mediach społecznościowych, zwłaszcza na Facebooku. Sporo osób trafia do nas również z korytarza poradni, w której znajduje się nasza przestrzeń. Mamy też reklamy na portalach parentingowych oraz planujemy kampanie z wykorzystaniem City Lightów w mieście.

Organizujemy również eventy i dni otwarte, gdzie dzieci mogą spróbować naszych zajęć w praktyce. Wielu rodziców wraca do nas po takich wydarzeniach, widząc, jak ich dzieci czerpią radość i korzyści z zajęć.

DIP: Czy grupy, które prowadzicie, są mieszane, na przykład dzieci neurotypowe i w spektrum autyzmu? 

PAT: Tak, prowadzimy grupy mieszane. Dzieci w spektrum i neurotypowe współpracują ze sobą bardzo dobrze. Zawsze dbamy o odpowiednią higienę grupy – liczba uczestników waha się od czterech do dziesięciu, co pozwala na indywidualne podejście do każdego dziecka. Wiek dzieci różni się maksymalnie o dwa lata, dzięki czemu młodsze dzieci mogą się uczyć od starszych, a starsze rozwijać empatię i zdolność wspierania innych.

 

DIP: Jakie są Pana plany na przyszłość?

PAT: Chcę rozwijać działalność, wrócić do nagrywania podcastów i kontynuować warsztaty Brick Stories. Planuję również wprowadzić treningi umiejętności społecznych i jeszcze bardziej rozszerzyć nasze działania, by wspierać dzieci i rodziców w rozwoju poprzez zabawę i naukę.

DIP: Dziękujemy za rozmowę i życzymy powodzenia w realizacji wszystkich planów!

PAT: Dziękuję bardzo! Mam nadzieję, że moja działalność przyniesie korzyści dzieciom i ich rodzinom, a przestrzeń, którą stworzyłem, będzie miejscem rozwoju i inspiracji.

 

Zapraszamy Was do zapoznania się z ofertą Akademii Bajtla! 

Akademia Bajtla

ADRES: ul. 3 maja 22, 41-300 Dabrowa Górnicza, II piętro 

Tel. 504 – 811 – 300

WWW: https://akademiabajtla.pl/

FB: https://www.facebook.com/AkademiaBajtla

Też jesteś zainteresowany konkursem Lokal na start? Chcesz uruchomić swój biznes w lokalu w przystępnej cenie?

Już dziś sprawdź nasz konkurs!

📧 Masz pytania? Skontaktuj się z nami: biuro@inkubator-dabrowa.pl

📞 785 656 419

🌐 www.inkubator-dabrowa.pl